Hopp til hovedinnhold
matprat logo
Grillfest

Selskapsplanleggeren

Minst en gang i livet blir det aktuelt å arrangere et stort selskap med mange gjester. For at festen skal bli en suksess er det lurt å begynne planleggingen i god tid. Her finner du en samling gode tips og råd om hvordan du kan forberede deg.

Gode forberedelser er viktig for en smakfull og hyggelig aften. La deg friste av de mange oppskriftene på matprat.no. Her finner du noe som passer til både små og store anledninger.

Cecilie Maske, Matrådgiver & Utv. kjøkken

Planleggingsbok

Begynn planleggingen med å sette deg ned med en kalender og et blankt ark. Her kan du i grove trekk skisse opp timeplanen og arbeidsoppgavene som må gjøres i forkant. Du kan gjerne ha en egen planleggingsbok som du kan ha lett tilgjengelig i vesken.

Sett en selskapsdato

Bestem en dato for selskapet du skal arrangere. Datoen antyder sesong, og er med på å bestemme både hvor selskapet skal holdes, hvilke begrensninger du har i forhold til lokaler og hvilke råvarer som passer best i menyen. Bestem også om det skal være en avslappet eller mer formell ramme rundt arrangementet.

Gjesteliste

Om det er en hedersgjest eller spesielle personer du ønsker skal være til stede, er det viktig at du tidlig får avklart om datoen passer for dem. Utarbeid deretter en komplett gjesteliste.

Plassvurdering og lokaliteter

Gjør en plassvurdering. Om du skal ha selskapet hjemme, så må du finne ut hvor mange du har plass til. Husk at du også kan ta hagen til hjelp om sesongen og været tillater det. Partytelt med varmeovner kan også være et alternativ. Planlegger du en tradisjonell bordservering må du huske at gjestene både skal ha plass til å sitte til bords og til å bevege seg litt rundt. Det er mulig å leie stoler, bord og dekketøy. Noen selskaper tar også oppvasken av utlånt dekketøy. Om du skal leie lokale, er det lurt å være ute i god tid. De mest populære lokalene kan være booket opp til et år i forveien.

Budsjett

Sett opp et budsjett. Store selskaper behøver ikke bli avskrekkende dyre. Med litt oppfinnsomhet og gode forberedelser kan du fint få til en flott fest og et spennende måltid innenfor et beskjedent budsjett. Selvgjort er velgjort - jo mer du gjør selv jo rimeligere blir det. Men ikke glem at du skal ha overskudd til å kose deg og slappe av underveis også.

Underholdning

I noen arrangementer kan det være aktuelt med underholdning. Enten det er sang, video fra barndommen, selskapsleker eller innleid underholdning i form av DJ eller trubadur. Se til at du har tilstrekkelig teknisk utstyr, og sørg for at en har ansvaret for dette. Toastmaster må ha oversikt over eventuelle talere og innslag. Du bør enten ta ansvaret for å ordne med musikk, eller delegere dette ansvaret til noen andre.

Bordkort og sanghefter

Om du ønsker å ha et gjennomgående tema på invitasjoner, sanghefter, bordkort og borddekor kan du lage ditt personlige preg ved å lage deler av dette selv. Du finner mye inspirasjon i interiørbutikker, på Internett og i hobbyforretninger. Om du skal lage alt selv er det viktig å begynne tidlig. Kjøp inn alt av dekor – lys, servietter og duker.

Meny

Budsjettet og sesongen gir noen rammer for hvilken meny du bør gå for. Ønsker du tips og inspirasjon til hva du bør tenke på når du skal lage mat til store selskaper, bør du lese vår egen artikkel om emnet. Spør venner og bekjente om å hjelpe til med matlagingen av enten småretter eller bidrag til kakebordet.

Noe søtt

Etter maten smaker det godt med noe søtt. Du kan enten ha dessertservering eller kakebord. Om du ønsker å ha begge deler kan du redusere mengden av kaker. Ved å lage kakebord får gjestene mulighet til å reise seg fra bordet tidligere, og gir større mulighet for å prate med flere enn sidemannen.

Drikkevarer

Velg drikkevarer som passer til menyen. Er du i tvil om hvilke drikkevarer du skal servere og hvor mye du må beregne, kan du kontakte Vinmonopolet. De vil være behjelpelige med å plukke ut gode viner. Det er også viktig at du kjøper inn alkoholfrie alternativer.

Invitasjoner

Send ut invitasjonene. Om du inviterer mange gjester, det er et formelt selskap eller en stor markering, bør invitasjonene være skriftlige. En personlig, hjemmelaget invitasjon er spesielt hyggelig å få. Oppgi adresse, telefonnummer og e-postadressen din. Om du har en toastmaster på arrangementet ditt må du oppgi kontaktinformasjonen. Sett en frist for å svare for invitasjonen. Det kan også være en fordel å informere om hvilken kleskode arrangementet skal ha. Lag en liste over alle som er invitert, og kryss av etter hvert som du får svar. Følg opp etternølerne med en telefon. Listen bør være ferdig cirka en uke før arrangementet.

Arbeidslister

Ved å utarbeide arbeidslister har du til enhver tid oversikt over hvor langt du har kommet i forberedelsene, hva du mangler og hva som haster mest. Lag deg en tidsplan i samme slengen, og legg opp til å få gjort så mye som mulig før selve dagen for arrangementet. Legg inn litt ”slingringsmonn” – ting tar alltid litt lenger tid enn du tror.

Opptelling

Gjør en opptelling av sitteplasser, dekketøy, duker, serveringsfat, bestikk, glass og alt annet du behøver. Ta for deg menyen og tenk igjennom hva du trenger, hva du har selv og hva du eventuelt må låne, leie eller kjøpe.

Bordkart

Ved å lage bordkart kan du bidra til å få i gang de gode samtalene. Om det er flere av gjestene som er ukjent for hverandre, kan du gjerne skrive inn litt informasjon om gjestene i bordkartet.

Innleid hjelp

Vurder om du bør skaffe hjelp til servering, rydding og oppvask. Da slipper du å stå på kjøkkenet lenge etter at gjestene har kommet. Har du ikke hjelp på kjøkkenet, så allier deg med noen av gjestene – det er alltid noen som gjerne hjelper til. Deleger noen av oppgavene, la for eksempel noen ta seg av drikkevarene og noen hjelpe til med å rydde etter maten.

Blomster og borddekking

Kjøp inn blomster. De må stå kjølig over natten.  Dekk gjerne bordet kvelden før festen. Duk er ikke alltid nødvendig. På et bord med vakker overflate kan det passe med kuvertbrikker eller dekketallerkener. Har du ikke servise og glass nok, går det fint å blande, så lenge bordet ser ryddig ut og har en viss harmoni. Blomster, servietter og pynt bør passe sammen.

Dagen før dagen

Rydd og vask huset dagen før, slik at du får frigitt tid til maten på festdagen. Sett drikkevarene kjølig, og temperer vinene riktig. Skal du servere drinker etter maten, så sørg for å ha nok isbiter i fryseren. Sørg for at oppvaskmaskinen er tom.

Gjestene ankommer

Server en velkomstdrink, gjerne med en liten appetittvekker å hygge seg med. På matprat.no finner du mange gode tips til fingermat. Om du fryser ned druer og jordbær kan dette blir dekorative ”isbiter” i velkomstdrinken.

Vertskap

Presenter gjerne menyen for gjestene når dere har gått til bords, så de kan glede seg ekstra til maten. Introduser toastmaster,  eller om dere ikke har dette kan du fortelle litt om programmet for kvelden.

Gode minner

Om du har en liten selskapsbok kan du sende denne rundt bordet.  Her kan alle gjestene skrive en hyggelig hilsen til jubilanten. I etterkant kan du også lime inn bilder fra selskapet. Nyt kvelden, og sørg for at du har nok plass på minnebrikken og at du har ladet batteriene til fotoapparatet. Da kan du forevige minnene fra ditt vellykkede selskap.

 

Kommentarer

Ingen har kommentert enda. Bli den første!

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    Andre ting du kanskje synes er interessant

    version:11.21.1.12177, server:MP-PRD-WEB13 23.11.2024 14:02:30